Gal Karagula:

Přístav, Zelené město, Královská obora

Pochází ze stavitelské rodiny v Izraeli, vystudoval britskou Oxford School of Architecture a kromě architektury je jeho životní vášní i hudba. Gal Karagula se architektuře věnuje více než dvacet let a za tu dobu stihl navrhnout a realizovat desítky rezidenčních i komerčních projektů. Specializuje se především na bytové a administrativní projekty, hotely a také high-end interiérový design. Developerská skupina Daramis Group si ho před lety vybrala jako hlavního architekta, ve které přes deset let rozhoduje o budoucí podobě jejich projektů.

Co Vás přivedlo ke studiu architektury?

Myslím, že to bylo spojení dvou velmi významných elementů v mém životě, když jsem vyrůstal. Tím prvním byla hudba a pak naše rodinná stavební firma, což mě nakonec přivedlo ke studiu architektury. S hudebním vzděláním jsem začal v mladém věku a docela brzy jsem začal i vystupovat. Zároveň jsem byl zvyklý být v továrně a na stavbách pracovat po boku svého otce a sourozenců, což mi přišlo nesmírně zajímavé a dodnes se na stavbách cítím jako doma. Ve finále jsem zůstal ve stavebnictví stejně jako všichni ostatní sourozenci, jen v jiném odvětví – to moje navíc zahrnuje umělecký aspekt. 

A jak jste se vlastně dostal do Prahy?

Po univerzitě jsem začal pracovat v telavivské architektonické kanceláři, která v té době dostávala hodně designérských zakázek v Evropě a zejména v Praze, takže jsem dělal hodně projektů v zahraničí a navštěvoval Prahu docela často. Byla pro mě vždy velmi okouzlující a rád jsem se vracel – a po nějaké době cestování tam a zpět se v roce 2011 naskytla příležitost – pozice hlavního architekta v Daramisu. Takže rozhodnutí přestěhovat se bylo celkem snadné.  

Máte rozsáhlé mezinárodní zkušenosti s navrhováním a řízením rezidenčních a komerčních projektů. Jak se vám líbí práce v českém prostředí?

Ve srovnání s jinými zeměmi, zejména Izraelem, je zde vše relativně dobře organizované a klidné. Obecný pracovní postup a koordinace s místními inženýry a poradci jsou velmi dobré, navíc u většiny velkých stavebních společností najdete mnoho kvalifikovaných pracovníků, kteří na dobré úrovni dokáží realizovat návrhy.

Má podle vás Praha kvalitní současnou architekturu?

Otázka současné architektury v každém historickém městě bude vždy komplexní a kontroverzní – Praha je pro mě stále jedním z nejkrásnějších měst na světě, a proto je to velmi složité téma. A každý architekt, který zde pracuje, by si měl uvědomit svou odpovědnost k tomuto unikátnímu místu a jeho dědictví. Co se týče rozsáhlých rezidenčních projektů, které jsou mou hlavní oblastí práce, vidím prostor pro zlepšení, protože většina nových projektů stále nese identitu sériově vyráběného panelového bydlení a horizontálních objemných bloků bez ohledu nejen na okolí. Zároveň dnes ani nenabízejí obyvatelům žádnou skutečnou jedinečnou identitu a zkušenost.

I v této oblasti však vidím pokrok, protože stále více lidí nyní požaduje vyšší standardy dispozičních řešení bytů. Také si uvědomují skutečnou hodnotu a krásu dobře navržených budov, které mohou obohatit jejich život i jejich komunitu.

Projekt Prague Marina Nova vznikl v zanedbané části Holešovic a proměnil ji v prestižní místo pro život. Jste s jeho rozvojem spokojený?

Pro mě jsou všechny vývojové fáze Mariny dobrým příkladem toho, jak se designový koncept a lokalita spojují a vytvářejí jedinečnou kombinaci. To, že jsme řeku vnímali jako záchytný bod a ne jako zanedbanou oblast, nám umožnilo vybudovat novou čtvrť, kde je výhled na Vltavu téměř ze všech bytů. To se nakonec stalo ústředním bodem pro obyvatele, a jak postupovaly etapy, objevilo se skutečně nové vnímání tohoto místa. 


Jde o velmi unikátní lokalitu, přístavů v Praze moc není, a to místo má své genius loci. Kde jste čerpal inspiraci?

V této specifické lokalitě bylo docela snadné čerpat inspiraci jak z holešovického pouličního života – pulzujícího životem, tak samozřejmě i z řeky Vltavy s jejím neustálým pohybem a unikátní atmosférou. Myslím, že fasády Marina Nova jasně odrážejí kombinaci těchto dvou prvků, na jedné straně použití cihel a komerční životaschopnosti projektu, na straně druhé rozsáhlé otevřené části budovy a balkony, to vše v souladu s výhledem na řeku.


Oproti tomu Zelené Město Heights je projekt, který navazuje na klidnou lokalitu se spoustou zeleně. Lišila se práce architekta na tomto projektu od té v Holešovicích?

Projekt Zelené Město má v mém srdci zvláštní místo, protože to byl jeden z prvních projektů, na kterých jsem se po svém příjezdu do Prahy podílel. Samozřejmě dynamické zelené okolí opět inspirovalo jedinečný design budovy, který se vyvíjel s každou etapou. Budovy Zelené Město Heights jsem umístil jako bránu do celé této nové čtvrti – dvě robustní budovy odrážejí ve své fasádě estetiku všech fází.

Váš další holešovický projekt Park Living pracuje s pozemkem mezi obchodním centrem a hotelem v sousedství Stromovky. Jaké jsou vaše plány zde?

Tento pozemek považuji za mimořádně vzácný, proto jsme vynaložili velké úsilí, aby byla stavba hodna svého okolí. Tento projekt bude luxusní rezidencí s vybavením pro své rezidenty a bude mít vysokou úroveň detailů finálních materiálů. Navržený design fasády bude také navazovat na dvě sousední budovy, a to tak, aby její integrace byla vizuálně téměř dokonalá.


A na čem dalším teď pracujete?

V současné době se připravuje hned několik nových zajímavých projektů. Jeden z nich zanedlouho odtajníme – bude to rezidenční projekt o velikosti 350 jednotek, umístěn v blízkosti stanice metra na Praze 9. Tento projekt bude představovat dostupnější bydlení v kombinaci se skvělou občanskou vybaveností. Líbí se mi výzva vytvořit opravdu dobrý design pro cenově dostupnou budovu.